سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

دکلمه ای زیبا از شیون فومنی همراه با معرفی غذاهای محلی گیلان

426 بازدید1 سال پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
berim.shomal

berim.shomalکاربر berim.shomal

گیلان زیباکانال گیلان زیبا

ميراحمد سيد فخري نژاد با نام شاعري شيون فومني از معدود شاعران گيلان زمين است كه به گواه آثارش به عنوان شاعر موفق دوزبانه ي مردمي در ادبيات معاصر مطرح است.
شيون در شعرهايش برايمان از نماد آزادگي مردم گيلان ميرزاي بزرگ سرود ، از رنج شاليكاران ، زندگي سخت روستاييان و عامه مردم سخن مي گويد.
شعرهاي شيون به فرهنگ مردم راه يافت و به مناسبت هاي مختلف بر زبان مردم جاري شده و حتي به صورت ضرب المثل در آمده است.
صاحب نظران از شيون فومني به عنوان پرچمدار ادبيات شفاهي گيلان ياد مي كنند و شعرهاي او را در هم زيستي و ارتباط با مردم در تداوم، گسترش و اعتلاي زبان، فرهنگ و ادب گيلان در جايگاه شعر مخاطب دار شمال بي نظير مي دانند.
*شاعري با نگاهي نافذ به پيرامون
حامد فومني فرزند ارشد شيون مي گويد : شيون در شعر هيچگاه دغدغه كهنه و نو، پرگويي و كم گويي، كوتاهي و بلندي و جريان تراشي نداشته، بلكه سراسر به مكاشفه و جوشش شعري، خلاقيت ادبي و به تولد طبيعي قالب هاي زيباي شعري در كلام شاعر مي انديشيده است.
وي مي افزايد: شيون با آميختگي هنرمندانه عناصر بومي، باورها، سنت ها، افسانه ها، ضرب المثل ها و كاربرد و گزينش مناسب واژگان و اصطلاحات در تارو پود زبان شعري برخاسته از جوهره و اصول ادبي و هنري زيبايي شناسانه و نيز بهره از ظرفيت هاي گويش گيلكي با شگرد هنر طنز، انديشمندانه به درك هستي و به انسان و جهان پرداخت.
به گفته وي تلفيق زبان جديد با دغدغه ها و تجربه هاي نو، نوآوري در بيان مضامين، مفاهيم و تعابير، تصويرسازي و تركيب سازي تازه، آفرينش جلوه هاي مكاشفه برانگيز صورخيال به همراه رنگ و صبغه ي اقليمي و بومي شمال در قالب بازتاب عناصر جغرافيايي(طبيعت ) كاربرد نماد ها و واژگان محلي وبا نگاهي تازه به جهان و انسان در بافت و بيان و ذهن و زباني شاعرانه، به شعر شيون تشخص و هويت ويژه اي مي بخشد.
*شاعري با كارنامه اي پربار
ضياء الدين شفيعي شاعر و پژوهشگر فرهنگي نيز بر اين باور است كه كارنامه ي شعري شيون در مقايسه با ديگر شاعران گيلاني پر و پيمان و دو لايه است و هر يك از اين لايه ها به تنهايي مي تواند نام شاعري مثل او را در اين سال ها برجسته و ممتاز كرده و افتخارات بسياري را همراهش كند.
وي مي افزايد : شيون فومني و در همه قالب هاي كلاسيك و نيمايي و پسانيمايي شعرهاي درخشاني دارد.
شيون فومني از يك سو شعر محلي و بومي گيلكي را كه رو به محاق و فراموشي بود با پرداختي نو احيا كرد و تا آن سوي مرزهاي كشور اشاعه داد و از سوي ديگر با انتشار مجموعه هاي شعر فارسي نامش را در زمره ي شاعران تاثيرگذار ثبت كرد.
شفيعي ، تحقيق و پژوهش در زمينه ي فرهنگ و ادب گيلان ، ارائه مجموعه اشعار گيلكي در قالب غزليات منظومه ها و دو بيتي هاي محلي و ترانه سرايي را از ديگر وجوه شخصيت ادبي شيون دانست .
وي ياداور شد : شيون با مهارت ، چيرگي و تسلط بر موسيقي ، آواها و ملودي هاي محلي و فارسي ترانه سرايي موفق بود و در شعر و ادبيات كودكان ، قصه و داستان كوتاه و فيلمنامه نيز آثار درخوري از خود به جا گذاشت .
شيون فومني سوم دي ماه 1325 در شهرستان فومن متولد شد . او به عنوان يكي از شاعران موفق دو زبانه در حوزه شعر محلي و بومي ، زبان گيلكي را كه در محاق فراموشي قرار داشت با اشعارش دوباره احياء كرد و از سوي ديگر در حوزه شعر فارسي با انتشار مجموعه‌هاي شعر فارسي و ارائه قالبهاي معمول و مرسوم شعر فارسي از شاعران تأثير گذار و تواناي شعر معاصر بشمار مي‌رود.
شيون سال 1372 مبتلا به بيماري نارسايي كليه شد و در شهريور 1377 پس از يك دوره بيماري مزمن كليوي و انجام پيوند كليه در يكي از بيمارستانهاي تهران از دنيا رفت. آرامگاهش در بقعه سليمان داراب رشت بنا به وصيتش در كنار مقبره ميرزا كوچك جنگلي قرار دارد.
در يكي از دو بيتي هاي فارسي اش چنين مي گويد : ترا ساحل اگر /مرا چون قطره ، دريا در دلستي/به دريا نسبت دل باطلستي/ترا ساحل اگر كام نهنگ است/مرا كام نهنگان ساحلستي.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش