سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

معروف ترین شاعر معاصر محمدعلی بهمنی درگذشت

34 بازدید1 ماه پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
niiihan

niiihanکاربر niiihan

niiihanکانال niiihan

عباس سجادی سخنگوی ستاد پیگیری وضعیت حال استاد محمدعلی بهمنی دقایقی قبل خبر درگذشت این شاعر بزرگ را داد.
به گفته او علی رغم اینکه در آخرین لحظات پزشکان تلاش کردند با احیای قلبی وضعیت حال استاد را به پایداری برسانند اما پس از دوبار احیای قلبی این مهم میسر نشد و استاد محمدعلی بهمنی حوالی ساعت ۲۳ امروز جمعه نهم شهریور ماه آسمانی شد.
ایشون از چند ماه پیش به واسطه بیماری و چند سکته ای که داشتن در بیمارستان تحت مراقبت های ویژه بودن که به دلیل وخامت حالشون ساعت 11 شب از دنیا رفتن ا
به خواسته خودشون احتمال زیاد مراسم خاکسپاری و ختم ایشون در شهر بندر عباس انجام بشه
که جزئیات مراسم به زودی اعلام خواهد شد
محمدعلی بهمنی، شاعر نامدار ایرانی، در ۲۷ فروردین ۱۳۲۱ در دزفول به دنیا آمد. وی که در خانواده‌ای فرهنگی و هنری پرورش یافت، به یکی از برجسته‌ترین غزل‌سرایان و ترانه‌سرایان ایران تبدیل شد.
محمدعلی بهمنی تحصیلات رسمی خود را در مقطع ابتدایی به پایان رساند و در کودکی در چاپخانه‌ای مشغول به کار شد. همین محیط کاری، آشنایی او را با ادبیات و شاعران برجسته‌ای چون فریدون مشیری فراهم کرد. او در سن هفت سالگی در کنار برادرش به کار در چاپخانه پرداخت و این دوره، سرآغاز علاقه‌مندی او به شعر و ادبیات بود.
محمدعلی بهمنی در خانواده‌ای با هفت فرزند به دنیا آمد؛ دو خواهر و پنج برادر بزرگ‌تر از او بودند. پدرش اهل محله ده ونک و مادرش از محله اوین تهران بود. به دلیل شغل پدر که سوزن‌بان راه‌آهن بود، خانواده بهمنی در سال ۱۳۵۳ از تهران به بندرعباس نقل مکان کردند.
پدرش چون سوزن بان بود کل خانواده در شهر های مختلف سال ها زندگی می کردند و مرتب به شهر های مختلف نقل مکان می کردند توی یکی از این نقل مکان ها هم بود که محمد علی به دنیا اومد ماجرا تولد ایشون هم جالب هست
محمدعلی بهمنی در حالی به دنیا آمد که خانواده‌اش از تهران به دزفول، محل زندگی برادر بزرگ‌تر، در حال سفر با قطار بودند. به همین دلیل، شناسنامه او از دزفول صادر شد و این اتفاق نادر، همیشه به عنوان یکی از نکات جالب زندگی او مطرح می‌شود.و خیلی ها به اشتباه فکر می کند که استاد بهمنی اصالتا خوزستانی هست که این مورد اصلا درست نیست
محمدعلی بهمنی در دوران کودکی و در تعطیلات تابستانی، به همراه برادرش در چاپخانه مشغول به کار شد. این شغل فرصتی را برای او فراهم کرد تا با ادیبان و شاعران بزرگی همچون فریدون مشیری آشنا شود. مشیری که مسئول صفحه شعر و ادب مجله «روشنفکر» بود، بهمنی را تشویق به سرودن شعر کرد و او را در مسیر ادبیات هدایت کرد.
بهمنی از سنین کودکی، با تشویق مادرش که به زبان فرانسه مسلط بود، به شعر علاقه‌مند شد و در سال ۱۳۳۰، وقتی تنها ۹ سال داشت، اولین مجموعه شعر خود را با حمایت فریدون مشیری منتشر کرد.
محمدعلی بهمنی در ۱۳ سالگی به محافل شعرخوانی که شاعرانی همچون فروغ فرخزاد، مهدی اخوان ثالث، و احمد شاملو در آن حضور داشتند، راه یافت. او تحت تأثیر این شاعران بزرگ قرار گرفت و این ارتباطات برای او به مثابه دانشگاهی غیررسمی بود که در آن به یادگیری و رشد پرداخت.
در سال ۱۳۴۲، بهمنی با معرفی فریدون مشیری به برنامه‌های ادبی رادیو وارد شد. او در این دوران، با چاپخانه‌ها و انتشارات مختلفی همکاری داشت و سرانجام در سال ۱۳۵۳ به همراه خانواده‌اش به بندرعباس مهاجرت کرد. در این شهر، بهمنی مدیریت چاپخانه «دنیای چاپ»و انتشارات «چی چی کا»را بر عهده گرفت و به فعالیت‌های ادبی و فرهنگی خود ادامه داد.
محمدعلی بهمنی اولین مجموعه شعر خود را با نام «باغ لال» در سال ۱۳۵۰ منتشر کرد. تا پیش از انقلاب اسلامی، سه مجموعه دیگر از او به نام‌های «در بیوزنی»، «عامیانه» و «گیسو، کلاه، کفتر» به چاپ رسید. پس از انقلاب، او همچنان به فعالیت‌های شعری خود ادامه داد و همکاری‌های زیادی با مجلات ادبی از جمله «ندای هرمزگان» داشت.
بهمنی به مرور زمان به یکی از برجسته‌ترین ترانه‌سرایان عصر جدید ایران تبدیل شد. او توانایی سرودن در قالب‌های مختلف شعری مانند غزل، نیمایی و سپید را داشت و با خوانندگان معروفی همکاری کرد. در سال ۱۳۷۸، او موفق به دریافت تندیس «خورشید مهر» به عنوان برترین غزل‌سرای ایران شد.
محمدعلی بهمنی سال‌ها پیش ازدواج کرد و از این ازدواج، صاحب یک پسر و پنج دختر شد. همسر او مدیر انتشارات «چی چی کا» بود و بسیاری از آثار بهمنی توسط این انتشارات به چاپ رسید. بهمنی در مورد خانواده‌اش می‌گفت که تمامی شعرهایش را برای همسرش می‌گوید و این شعرها حتی گاهی به بیان دلخوری‌هایشان نیز می‌پردازد.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش