سرویس اشتراک ویدیو ام پی فور

برای افزودن به لیست علاقه مندی باید وارد حساب کاربری شوید.

ورود به حساب کاربری

بستن

بله خیر

ام پی فور را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

پخش بعد از 8

ایران

99 بازدید2 ماه پيش
  • می پسندم
  • اشتراک گذاری
  • افزودن به لیست پخش
  • دانلود
  • گزارش تخلف
  • نشان گذاری
nature5480

nature5480کاربر nature5480

منظرهکانال منظره

ایران که ایران نیز نامیده می شود، کشوری در غرب آسیا است. ایران با ۸۲ میلیون نفر جمعیت، هجدهمین کشور پرجمعیت جهان است. مساحت آن ۱٬۶۴۸٬۱۹۵ کیلومتر مربع (۶۳۶٬۳۷۲ مایل مربع) است که دومین کشور را به خود اختصاص داده است. بزرگترین کشور خاورمیانه و هفدهمین کشور بزرگ جهان. ایران از شمال غربی با ارمنستان و جمهوری آذربایجان، از شمال با دریای خزر، از شمال شرق با ترکمنستان، از شرق با افغانستان و پاکستان، از جنوب با خلیج فارس و خلیج عمان همسایه است. در غرب توسط ترکیه و عراق. موقعیت مرکزی آن در اوراسیا و غرب آسیا و نزدیکی آن به تنگه هرمز، به آن اهمیت ژئواستراتژیک می دهد که تهران پایتخت، بزرگترین شهر و مرکز پیشرو اقتصادی و فرهنگی است.
_________________________________________________

ایران از نظر جغرافیایی در غرب آسیا واقع شده و با دریای خزر، خلیج فارس و خلیج عمان همسایه است. کوه های آن برای چندین قرن به شکل گیری تاریخ سیاسی و اقتصادی کشور کمک کرده است. کوه‌ها حوضه‌های وسیعی را در بر می‌گیرند که سکونتگاه‌های عمده کشاورزی و شهری بر روی آن‌ها قرار دارند. تا قرن بیستم، زمانی که بزرگراه‌ها و راه‌آهن‌های اصلی از میان کوه‌ها برای اتصال مراکز جمعیتی ساخته شدند، این حوضه‌ها نسبتاً از یکدیگر جدا بودند.
نقشه ایران از مناطق طبقه بندی اقلیمی کوپن
نقشه مکان یاب ایران

به طور معمول، یک شهر بزرگ بر هر حوضه تسلط داشت و روابط اقتصادی پیچیده ای بین شهر و صدها روستایی که آن را احاطه کرده بودند وجود داشت. در ارتفاعات مرتفع کوه‌هایی که حوضه‌ها را در بر می‌گرفت، گروه‌های قبیله‌ای سازمان‌دهی‌شده به تمرین فراسودگی می‌پرداختند و با گله‌های گوسفند و بز خود بین مراتع تابستانی و زمستانی به‌طور سنتی در حال حرکت بودند. هیچ سیستم رودخانه ای عمده ای در کشور وجود ندارد و حمل و نقل تاریخی از طریق کاروان هایی انجام می شد که مسیرهایی را طی می کردند و از شکاف ها و گردنه های کوهستانی عبور می کردند. کوه ها همچنین از دسترسی آسان به خلیج فارس و دریای خزر جلوگیری می کردند.

ایران با مساحت 1648000 کیلومتر مربع (636000 مایل مربع) رتبه هفدهم را در بین کشورهای جهان از نظر وسعت دارد. ایران مرزهای شمالی خود را با چندین کشور پس از فروپاشی شوروی مشترک دارد: ارمنستان، آذربایجان، [a] و ترکمنستان. این مرزها به طول بیش از 2000 کیلومتر (1200 مایل) شامل نزدیک به 650 کیلومتر (400 مایل) آب در امتداد ساحل جنوبی دریای خزر است. مرزهای غربی ایران در شمال با ترکیه و در جنوب با عراق ختم می شود اروند رود.

خلیج فارس و دریای خلیج عمان کل 1770 کیلومتر مرز جنوبی را تشکیل می دهند. در شرق افغانستان در شمال و پاکستان در جنوب دور قرار دارد. فاصله مورب ایران از آذربایجان در شمال غربی تا استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی تقریباً 2333 کیلومتر (1450 مایل) است.

نمایش بیشتر
0 دیدگاه
0 دیدگاه ثبت نظرات بیش از حد مجاز است، چند دقیقه بعد ثبت کنید.
تصویر پیش فرض کاربر

اشتراک گذاری

  • کد ویدیو
  • واتس اپ
  • تلگرام
  • فیسبوک
  • توییتر
  • لینکدین

کد ویدیو

copy

گزارش تخلف

متن گزارش:

ثبت

تکرار پخش